6 vanliga misstag

6 Valiga Misstag Företag gör när de bygger sin hemsida

1. Inga "Call to Actions"

Dina uppmaningar är porten till ditt företag. Den säger till dina besökare att göra något: Klicka här! Få en kupong! Läs mer om den här produkten! Det är självklart viktigt att din "call to action" (uppmaning) tydligt berättar för besökarna vad de behöver göra. Det bör även finnas tillräckligt med information så att besökarna vet vad de kommer att få ut av att vidta åtgärder och vilken information de behöver ge. Å andra sidan finns det en fin linje mellan att vara hjälpsam och att verka irriterande eller krävande. Se till att din uppmaning är kortfattad och berättar för kunderna exakt vad de ska göra. Håll formulär fyllningen till ett minimum och ge dem några minuter på din sida innan någon uppmaning till att ta kontakt dyker upp.

2. Ingen Sökordsoptimering (SEO)

Jobbar man inget med SEO riskerar man att potentiella kunder inte kan hitta er hemsida via sökmotorer. Rankar ni högt på sökmotorerna när kunderna i er bransch söker på era nyckelord ses du som ett seriöst och väletablerat företag.

3. Irrelevanta Bilder

Foton och grafik är också en viktig del av webbdesign. Bilder kan förmedla komplexa tankar snabbt utan att behöva läsa ett enda ord. Med detta sagt använder många företag oförklarligt irrelevanta bilder eller bilder av låg kvalitet. Bilder som inte är av högsta kvalitet gör att din webbplats känns oseriös och skrämmer iväg potentiella kunder. På samma sätt kommer irrelevanta bilder bara att förvirra dina läsare och få dem att undra vad du försöker förmedla. Tricket är att ha högkvalitativa bilder men samtidigt göra filerna så små som möjligt så att din hemsida laddar snabbt.

4. För mycket på gång

Det första man ser på din sida måste vara nyfiken skapande relevant affärsinformation. Besökare som inte förstår vad din webbplats handlar om inom några sekunder efter att de anlänt kommer att lämna. Även om det är viktigt att komma ihåg, leder det ofta till att småföretagare klämmer in alldeles för mycket text och information. Inte bara är vikningen en myt utan också en fullsatt webbplats är aldrig bra. Webbplatser med långa texter, massor av bilder och flertal rubriker tar lång tid att ladda , de kommer även förvirra dina besökare.

5. Brist På Kontaktinfo eller Felplacerad Kontaktinfo

Konstigt nog är brist på kontaktinformation eller missplacerad kontaktinformation ett annat vanligt misstag. Det ögonblick som besökare bestämmer sig för att köpa eller använda dina tjänster är avgörande. Det är absolut nödvändigt att de kontaktinformation lättillgänglig när de bestämmer att du är rätt företag för dem. Om en besökare måste söka via din webbplats för kontaktinformation kommer han eller hon troligen att bli frustrerad och lämna. Din "Kontakta oss" -sida ska ALLTID vara ett klick bort, eventuellt ska din information vara längst ner på varje sida.

6. Förvirrande Design

Den förvirrade webbplatsen är en som innehåller en mängd olika typsnitt, bilder, färgpalett och teman, varav ingen relaterar till varandra. Detta inträffar av ett antal skäl. Det kan hända när du inte har en god uppfattning om din varumärkesimage. Du kan lätt falla i den här fällan när du gillar för många designmallar och vill använda dem alla. Det kan också hända när du försöker förmedla för många idéer samtidigt och se din webbplats som enskilda komponenter snarare än holistiskt. När du utformar en webbplats, välj ett tema, en logotyp och ett typsnitt, och håll med dem över alla andra aspekter av din webbplats.

Vill du veta hur du kan göra din hemsida mer säljande?

Pssst… Du kan även fylla i kontaktformuläret så kontaktar vi dig när du har tid.

Scroll to Top